Planujesz karierę w branży wydawniczej? Konkurencja jest duża, pewnie boisz się, że się nie przebijesz. Wszystko już było? Pewnie! Ale to dobrze, wiadomo, co się sprawdza. A konkurencja może Ci pomóc bardziej, niż myślisz. Wskakuj! Pierwszy etap benchmarkingu zrobiłam za Ciebie!

Benchmarking to strategia, która polega na analizowaniu i wdrażaniu praktyk i procesów używanych przez konkurencję. Oczywiście, przez najlepszych w branży. Z korektorami jest tak, że rynek dość szybko weryfikuje, czy ktoś jest dobry, czy nie. Jeśli komuś udało się przetrwać dwa pierwsze lata, istnieje prawdopodobieństwo, że jego kariera korektorska, jeśli nie zdecyduje inaczej, szybko się nie zakończy. Ja opowiem Ci, jakie strategie pozyskiwania klientów i budowania swojego wizerunku (jedno z drugim jest bardzo silnie związane!) stosuje nasza konkurencja. Pamiętaj, planując własny biznes, nie musisz korzystać ze wszystkich strategii. Nie musisz korzystać nawet z żadnej z nich. Po prostu wiedz, jak robią to inni i zrób po swojemu!

Patrycja Bookowska

Patrycja założyła pierwszą firmę korektorską on-line. Jej imperium rozrasta się od 13 lat. Patrycja rozwija markę Zapanuj nad słowami. W jej ramach:

  • prowadzi fanpage na Facebooku. Tam dzieli się ciekawostkami dotyczącymi polszczyzny (etymologia, poprawność językowa, leksykografia). Jest to też miejsce, na którym reklamuje swoje kursy i e-booki,
  • prowadzi na Facebooku grupę Zapanuj nad słowami,
  • w czwartki w grupie organizuje Herbatkę z korektorką, w trakcie której możesz zadawać jej pytania dotyczące poprawności językowej,
  • prowadzi Klub Korektorów (usługa płatna 97 zł miesięcznie lub 582 zł dwa razy w roku). W ramach tego programu subskrypcyjnego otrzymujesz szkolenie on-line dotyczące warsztatu pracy korektora i/lub poprawności językowej, konsultację mejlową lub telefoniczną, dostęp do platformy z ćwiczeniami i quizami dotyczącymi tematu miesiąca oraz dostęp do e-booków Patrycji dotyczących pracy w zawodzie,
  • powstał Kurs korekty tekstu Zostań korektorką (usługa płatna – 1497 zł w wersji podstawowej, 2497 zł – w wersji premium). Kurs trwa 8 tygodni i składa się z trzech modułów dotyczących pracy korektora (poruszone są zagadnienia stricte biznesowe oraz warsztatowe),
  • prowadzi bezpłatne mejlowe warsztaty korektorskie,
  • prowadzi konto na Instagramie, gdzie zamieszcza informacje dotyczące poprawności językowej i życia codziennego. Więcej słoneczników nie znajdziecie w całych internetach 🙂

Ile kosztuje korekta tekstu? Jeśli jesteś przedsiębiorcą, potrzebujesz korekty dokumentów firmowych, tekstu na blogu, zapłacisz od 140 do 170 zł za arkusz wydawniczy, czyli 40 tys. znaków ze spacjami, natomiast za tekst o mniejszej objętości – od 6 zł za stronę znormalizowaną. Redakcja natomiast to koszt od 220 do 270 zł za arkusz i od 10 złotych za stronę tekstu o mniejszej objętości.

Ewa Popielarz

Ewa Popielarz to kobieta, która ogarnia pracę i czwórkę dzieci. Zajmuje się nie tylko redakcją i korektą, lecz także copywritingiem i transkrypcjami tekstów. Swoją markę Ewa firmuje własnym nazwiskiem. W jej ramach:

  • prowadzi fanpage, na którym zamieszcza grafiki dotyczące poprawności językowej i książek,
  • założyła na Facebooku grupę Po drugiej stronie książki. Raz w tygodniu organizowany jest tam Test na korektora, można pogadać o sprawach językowych, redakcyjnych itp. Dużo dla siebie znajdą tam także książkoholicy, w tym także rodzice (książki dla dzieci w różnym wieku!),
  • prowadzi konto na Instagramie. Moim zdaniem to najlepiej prowadzone konto redaktora ze wszystkich, które widziałam. Przeplata tam opowieści o książkach z tymi o prywatnym życiu (ma czwórkę dzieci i porządek w domu!) i pracy redaktora,
  • na Instastories co tydzień organizuje test/quiz dotyczący poprawności językowej, stylistycznej itp.,
  • prowadzi blog, na którym porusza zagadnienia dotyczące języka,
  • we wrześniu zamierza pokazać światu swój kurs dotyczący korekty tekstu.

Ile zapłacisz u Ewy? Za redakcję od 8 zł* za stronę znormalizowaną, za korektę – od 4 zł. Cena uzależniona jest od objętości tekstu. Cena napisania tekstu zaczyna się od 39 zł, zaś transkrypcja – od 15 zł. Źródło: strona Ewy

*Wszystkie ceny są cenami netto, należy do nich doliczyć podatek VAT.

Tekstowni

Tekstowni to marka Ewy i Pawła Szczepaniaków związana głównie z copywritnigiem. Znajdziesz tam jednak sporo narzędzi i informacji przeznaczonych dla korektorów i redaktorów:

  • blog dotyczący pisania tekstów, poprawności językowej oraz specyfiki pracy copywritera,
  • grupę Tekstowni, w której możesz porozmawiać o tym, jak pisać lepsze teksty,
  • fanpage Tekstowni.pl. W cyklu Złap byka za (p)rogi znajdziesz grafiki dotyczące poprawności językowej,
  • kurs Przecinki są proste! (cena: wersja podstawowa 135 zł, wersja premium 165 zł, wersja VIP 215 zł) oraz kursy dotyczące pisania,
  • konsultacje dotyczące pisania tekstów na strony internetowe (cena za 60 minut i wcześniejszą analizę problemu 150 zł)
  • od lipca Ewa rozwija także konto na Instagramie

Twarda Oprawa

Twarda Oprawa to coś więcej niż korekta tekstów. To cały zespól specjalistów z rynku książki zajmujących się każdym etapem jej przygotowania. Są w nim m.in. recenzenci, redaktorzy, korektorzy, detepowcy itd. Wszyscy od początku prowadzą autora za rękę i pomagają mu odnieść sukces wydawniczy. A oto miejsca, gdzie możesz ich znaleźć i podpatrzeć, jak oni to robią:

  • strona internetowa i blog, na którym znajdziesz teksty o (nie)wydawaniu książek i nie tylko,
  • grupa Jak wydać książkę? Tam autorzy mogą wymieniać informacje o przygotowywaniu książki do wydania (zakres tematów jest bardzo, bardzo szeroki) oraz znaleźć kogoś, kto zajmie się nią na którymś z etapów (jeśli planujesz karierę korektora, tu możesz znaleźć klientów, ale nie jest to sytuacja bardzo częsta. W grupie Kinga Rak i jej goście prowadzą webinary dotyczące różnych aspektów wydawania książki,
  • warsztaty dotyczące m.in. self-publishingu,
  • fanpage Twarda Oprawa, na którym znajdziesz głównie linki do tekstów dotyczących wydawania książek oraz informacje o planowanych wydarzeniach; tam także odbywa się część webinarów,
  • Instagram – przez jakiś czas prowadzony jako eksperyment redaktor naczelnej. Kinga Rak obiecała pokazywać na nim współpracę z autorami, mówić o książkach i pracy nad nimi. To wszystko przeplatane z fragmentami codzienności (pozdrawiamy psa Peruna!),
  • wystąpienie Kingi Rak (jeszcze jako Kingi Kasperek) na TEDx Katowice,
  • współpraca z influencerami – Twarda Oprawa odpowiada za korektę e-booków Elajzy.

Ile kosztuje redakcja książki? W Twardej Oprawie za taką usługę zapłacisz od 320 zł za arkusz wydawniczy (jeśli tekst będzie miał objętość mniejszą niż 3 arkusze, musisz dodać do podanej ceny 30%). Cena obejmuje poprawę błędów interpunkcyjnych, ortograficznych, stylistycznych, ewentualne propozycje zmiany układu oraz konsultacje z autorem. Jeśli potrzebujesz indywidualnej konsultacji w sprawie wydania swojej książki, wydasz 290 zł za godzinę lub za pakiet czterech godzin 920 złotych.

Tylko tyle?

Oczywiście, korektorów jest mnóstwo i w różny sposób zdobywają klientów i pokazują swój profesjonalizm. Zauważ jednak, iż wiele z elementów się powtarza. O wielu też nie napisałam (o newsletterach, profilach na LinkedInie, wydawaniu własnych książek mam tu na myśli szczególnie książkę 497 błędów Łukasza Mackiewicza z eKorekty24). Czy to znaczy, że wszystko już było i trzeba szukać nowej pracy? Ależ skąd! Każdy robi to na swój własny sposób. I nie każdy musi ograniczać się wyłącznie do korekty. Musisz znaleźć swoją drogę dotarcia do ludzi i pokazania im, że znasz się na tej robocie. Powodzenia!

Wszystkie ceny pochodzą ze stron internetowych lub facebookowych omawianych twórców i jest to stan na 19 sierpnia 2019 roku. Pamiętaj, że cena zawsze jest ustalana indywidualnie, w zależności od potrzeb klienta. Podałam je po to, byś  jako przyszły korektor lub przyszły autor orientował się w stawkach.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *